Освоєння нового завжди важко. Дітям, між
іншим, теж. А коли їх ще й попереджають про майбутні труднощі, то й зовсім...
А якщо пропонувати учням нове як видозміна
справи, їм вже відомого? Адже тоді виникне гра — ігрова форма освоєння нового.
Освоювати нову гру не
стільки важко, скільки цікаво. До нового інтерес теж існує, але він швидко
згасає під тиском страху помилки. Адже вчителі зазвичай демонструють — нехай не
цілком усвідомлено — своє вміння бути у всьому правильними: вже самі-то вони в
навчальному матеріалі вміють уникати помилок.
Це, звичайно, дозволяє вчителям постійно бути
в лідерах за рахунок страху помилки, що виникають в учнів під час ігрового
завдання. У дорослих — беззаперечних лідерів — не вистачає терпіння дати учням
зігратися, розігратися, отримати задоволення від догравання, знаходження і
виправлення помилок. При кожному відхиленні вони переривають дітей своїми
поспішними поясненнями і показами. Виходить, що вчителі підсвідомо бояться:
раптом учні самі зрештою розберуться зі своїми помилками, і тоді лідерство
дорослого виявиться необґрунтованим? А ми, вчителі, звичайно, побоюємося
сумнівів у своїй необхідності дітям: раз у них самих виходить, то навіщо тоді я
тут потрібен? Соціо-ігрова педагогіка
відповідає: потрібен — для організації нової, цікавої діяльності, в ході
якої учні, спілкуючись між собою, будуть відкривати нові для себе проблеми і
методом власних проб знаходити вірне рішення. І школярі завжди вдячні не
стільки вчителю-лідеру, скільки
вчителю-вигаднику.
Союз дітей з дорослими починається з
рівноправності не тільки в помилках (педагогу корисно помилятися при дітях і
навіть «вилітати» разом з іншими дітьми з гри), але і з рівноправності в
зацікавленості.
В грі повинно бути цікаво і дорослому, і дитині.
Для того щоб дітям будь-яка ігрова
вправа
стала
цікавою,
сам педагог повинен
бути захоплений. А це відбувається, коли він підтягнутий, зібраний, готовий
разом з усіма сміятися, сумувати, хвилюватися, помилятися і виправлятися по ходу виконання дітьми вправи. Тоді виникає
і рівноправність у грі, тоді виникає і союз.
Порада перша
Порадійте неправильній відповіді
Якщо завдання виконується неправильно з-за
того, що воно було невірно зрозуміле, необхідно звернути свою увагу на все
несподіване і цікаве у виконанні невірно понятого завдання. Іноді воно
виявляється більш цікавим і корисним, ніж вірний варіант, запланований
педагогом. Важливіше включити в роботу активність, нехай не точно спрямовану,
ніж заглушити її страхом помилки.
Ще гірше — закріпити в учнів установку:
спочатку ви мені розкажіть, як і що потрібно робити, а потім я зроблю, якщо
буду впевнений, що вийде. У такому разі союз дітей та вчителя розпадається на
лідерство дорослого і утриманство дитини, рівноправ'я зникає, гра вмирає.
Залишиться лише
праця,
вся радість від якої—
«коли ж вчитель
похвалить».
Порада друга
Будьте готові до
несподіванок
Яку б пропозицію (зіграти, показати, виконати, зуміти) ні висловив
вчитель, він повинен виходити з реальних можливостей даної групи. Які, до речі,
з'ясовуються не відразу.
Вчителю треба бути не тільки готовим до
якихось своїх промахів, але і чекати якихось досягнень. І усі перешкоди, що
зустрічаються в соціо-ігровий
роботі, розглядати як зміст (!) занять, бачити в них сутність своїх завдань. А
в їх подоланні сутність розвитку дитини і групи. .
Порада третя
Не бійтеся відмови
Найнеприємніше — відмова деяких дітей від
участі в запропонованій грі (завданні, вправі). Щоб подолати відмову, вчителеві
слід мати на озброєнні спеціальний набір вправ — такий, щоб «відмовники» могли
знайти в собі впевненість для участі в загальній роботі.
Педагоги по-різному ставляться до відмов
дітей — залежно від симпатій. Симпатичним вони довіряють, тому їх відмови
сприймають як сигнал про те, що ситуація виявилася педагогічно непродуманою. У
відмовах же несимпатичних вони вбачають злий умисел.
Але зіткнення з дитячим відмовою перестає
бути страшним, якщо вчитель налаштований сприймати відмову від роботи не як особисту образу, а як вчасну підказку,
подаровану самою дитиною.
Тому уявіть, що відмова виходить від вашого
улюбленого учня, а ще краще — від кількох улюблених. Це допоможе скинути шори і
побачити чудовий вихід.
Порада четверта
Не розжовуйте сенс завдання
Часто діти кажуть: ми не починаємо виконувати
завдання, тому що нічого не зрозуміли. Але це зовсім не означає необхідності
розжовувати завдання так, щоб уже нічого не залишалося відгадати, збагнути,
зрозуміти самій дитині.
В соціо-ігрових завданнях частка самостійності виконавця обов'язково
повинна зростати від разу до разу. Тоді діти можуть відчути: «не зрозумів» —
це, напевно, полінувався подумати і спробувати.
І якщо вони побачать, як хтось з них пробує,
і зрозуміють, що в цьому немає нічого страшного, то число «не зрозумів» буде
зменшуватися.
Порада п'ята
Вмійте радіти шуму
Часто у вчителя в класі виникає невдоволення
стороннім шумом, таким природним при підвищенні активності учнів.
Якщо педагог вважатиме шум шкідливим, то
потрібно або змінити вправи, або у вправі дати завдання більшій кількості дітей, або ще
більше конкретизувати завдання. Коли ж шум є результатом спільної активності,
спрямованої на виконання завдання, то краще починати покази на «майданчику» з
тих, хто рідко наважується виступати.
Найчастіше шум походить від підготовки на
місцях. І педагогу швидше треба радіти, що його завдання викликає у дітей
бажання працювати.
Трапляється, що коли одна група показує іншим
свої результати, деякі (у кого досвід роботи в микрогруппах малий) неуважно
дивляться — у результаті в класі виникає «звуковий фон». Вчителю необхідно або
терпляче дочекатися того часу, коли діти відкриють для себе інтерес у слуханні
результату роботи інших, або перевірити загальну організацію завдання.
Наприклад ,кожна група
складає історію і для запам'ятовування робить на папері якісь малюнки чи
записи. Коли прийде
час розповісти історію іншим, всі слухачі будуть продовжувати вносити свої листочки
поправки і не зможуть зупинити внутрішньогрупового обговорення своєї розповіді.
Звідси загальна
неувага і шум. Цього можна не допустити, поліпшивши загальну організацію: коли
час закінчиться, всі групи складають свої робочі листочки в одне місце
(скажімо, в скриньку) і розсаджуються для слухання в новому кутку — у новій
мізансцені, яка допомагає переключати увагу з підготовки на сприйняття роботи
інших. Господар скриньки (ним може бути і вчитель, і учень), не дивлячись,
дістає будь-який робочий листок.
Немає коментарів:
Дописати коментар