неділя, 30 жовтня 2016 р.


Козацькі марші
(бінарний урок музики та історії)


Мета : познайомити учнів з найяскравішими характерними явищами козацької доби, звичаями запорозького козацтва; сприяти поглибленню знань та розвитку уявлень щодо цього періоду в історії України, його значення та характерні особливості культури козаків; познайомити з провідним жанром військової музики-маршем, з ритмом маршу;  сприяти розвитку образного мислення, творчих здібностей дітей;  розвивати музично-ритмічне чуття, вокально-хорові навички, стимулювати учнів до колективної творчої діяльності; виховувати повагу до минулого своеї країни, любов до музики
Тип уроку : урок поглиблення знань.

Форма уроку : інтегрований,бінарний

Позначення скорочень : УІ – учитель історії, УМ – учитель музичної культури.
                                  Хід уроку
І Організація класу
Учні заходять до класу під «Марш загонів».
Роз співка - привітання
ІІ. Актуалізація знань. Мотивація навчальної діяльності
УМ: Ми відкрили  сторінку нашої історії про ук­раїнське козацтво  та поринули  в чудовий світ козацької музики. Музика допомагає  нам розкрити душу українського народу, що впродовж віків плекає і захищає рідну землю від ворогів. Тому ми сьогодні розділились на куріні. За кожне виконане завдання будемо отримувати відзнаку (скрипічний ключ)
До класу заходять козаки під пісню « Гей, на горі женці жнуть», які потрапили у сучасний світ.
Козак 1. Я попереджав, друже, що Тарасу не можна довіряти, він шарлатан. Його машина часу постійно збивається з курсу.
Козак 2. Поясніть нам, шановні, куди ми потрапили? Це мабуть невідомі татарські племена?
ВІ. Дорий день, шановне панство! Куди ви потрапили ми зараз дізнаємось.
Учень. Ви потрапили в ХХІ століття, до міста Камянське, в СЗШ№30, 2клас. Ми саме збираємось подорожувати.
ВІ. Сьогодні ми вирішили пройтись козацькими шляхам, розповісти про те, чим жили запорожці, чого бажали, про що мріяли….
Ми подорожуємо у ті часи, коли нас з вами на світі не було, а за дніпровими порогами жили козаки – оборонці українського народу. Постійна загроза татарських нападів примушувала козаків будувати укріплення з дерева – засіки. Саме із засіками повязують походження сова Січ.
Згодом за порогами Дніпра, на острові Мала Хортиця утворилась Запорізька Січ – великий укріплений табір, головна військова  база, своєрідна столиця запорізьких земель. Осередок славетних і мужніх лицарів. Січ розташовувалась на річковому острові, який важко було знайти в очеретяних хащах та серед численних проток Дніпра.
Ото ж, всі на Січ!   Зупинка «Запорізька Січ»
Марш «Гей, всі на Січ»

УІ: Дивна річ людська пам'ять! Скільки б часу не минуло, а народ пам'ятає своїх героїв, які боронили нашу Батьківщину від ворогів.
УМ.Героїчні події минулого відображено у пісенній народній творчості, адже музика – невід'ємна частина культури будь-якого народу, відображення його життя, в ній – біль і радість, надії та сподівання, в ній – сама історія.
Козак1 .Народ вилив свою душу, свій поетичний геній  в безсмертну українську пісню. Українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його слава.
Козак2 .Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине,
От де, люди, наша слава,
Слава України!
УМ.Ми знаємо багато пісень.Пригадайте, які українські козацькі пісні ви знаєте? ( слухання музики укр..пісень, відгадати та заспівати уривок).
 «Розпрягайте, хлопці, коней», «Їхав козак містом», «Ой, там  на горі Січ іде»
ІІІ. Повідомлення теми уроку
УМ: Яка особливість цих мелодії? Які  засоби музичної виразності використовують виконавці для розкриття її змісту та характеру .
1. Динамічність. 2. Темп(енергійний). 3. Ритм(чіткий) 4. Характер(героїчний)
УМ: Отож сьогодні ми будемо слухати саме таку музику. Яку саме?(марші)
ІУ. Робота над темою уроку
Марш-(з фр.-рух,ходіння)-музичний твір в енергійному ,чіткому ритмі ,й наближеному до крокування темпі. Марші,як правило мають дводольний розмір.
Марш виник у військовій музиці. Є марші похідні, стройові, парадні, зустрічальні.
Діти слухають вірш:
У маршу –доля особлива:
чіткий,ритмічний,вольовий,
він виступає шанобливо
і дух підносить бойовий.
Про мужні подвиги і славу,
Що в людській памяті навік,
Розкажуть в марші величавім
Дзвінкі оркестри духові.
УІ:  «Ой , збирались козаки в далекі походи.
Попрощалась дівчина з малим коло броду.
І козак сказав дівчині:Мене дочекайся.
А ти живий і здоровий додому вертайся» (Т.Г.Шевченко)
Як ви вважаєте, про що йдеться мова у вірші? З ким могли воювати козаки?
.Музика,  супроводжувала козаків у далеких важких походах, підтримувала, об'єднували, згуртовувала, Кожен козак знаходив для себе в ній силу й завзяття, бойову щедрість, любов до народу, презирство до ворога і до смерті.
«Запорізький  марш»
Зупинка «Кошова»
Козак. Наш кошовий казав: Де козак, там і слава.   Добре братерство краще за багатство.
УІ. Обєднання козаків в одну організацію називалось Кошем. Очільником її був кошовий отаман. В Запорізькій Січі дотримувались традицій козацької демократії. Діяли козацькі ради. На них вирішували важливі питання та обирали кошового отамана.
Робота з документом: (уривок з твору Гійома де Боплана «Опис України»)
Марш «Козацька»
Які вислови, схожі на прислів’я  почули?
Групова робота
1 –одягає козака( виправляє помилки в одязі)
2 козаків- добирає слова, які характеризують козаків.
3- добирає музичні інструменти козаків.
Обговорення.В чому схожість характеристик козака та маршу?
УІ: Вміли славні козаки й відпочивати. Під час відпочинку козаків лунала гра бан­дури, лилась пісня, затівалися різно­манітні ігри та змагання.
А ще немож­ливо було уявити собі козака без запаль­ного танцю-гопака. 
УМ.Але в нас він буде особливий -бойовий
Фіз.хв.бсйовий гопак
Раз - два - голова,
Щоб трималася на в’язах
Ми тренуємо всі м’язи
Три - чотири, руки в ділі -
Раз кулак, два кулак -
Будь сильніше козак.
Щоб триматись на коні,
Треба ноги нам міцні,
Сильні ноги, дужі ноги -
Не злякаються дороги.
Підемо разом в присядку
Це найкраща нам  зарядка
Із цім завданням ми теж впоралися і побачили, як розкриває образи героїв - козаків музика.
Зупинка «Стрілецька»
УІ. Героїчною романтикою овіяна історія нашої землі. І сьогодні ми вже чули вислови: «козацька демократія», «козацька відвага», «козацька мужність» Захисників совянского населення називали «Січове лицарство». Головне його призначення полягало в тому, щоб дбати про матір Січ та про рідну землю
УМ:Як крокують козаки? Раз-два! Раз-два! На яке слово припадає більша сила голосу?  Раз.
Так і в марші сильна доля бере на себе всю увагу, вона стає сильнішою і довшою за рахунок слабкої. Козацькі марші використовують сучасні військові під час походів та парадів. Наприклад, «Марш січових стрілків».
Завдання: слухаючи марш,
1гр.- плескає на сильну долю;
2гр.- за допомогою бубнів наголошує:раз, два, три;
3гр. – марширує
Зупинка «Джура»
УІ:  Не тільки військові використовують козацькі марші, намагаються бути гідними слави козаків, але і молоде покоління ( Джура)
« Похідна»
У.Узагальнення.Підсумки.
УІ.Так ,діти, ми є українці і живемо в чудовому, співучому краї – в Україні, і наше завдання – вивчати, зберігати шанувати нашу українську культуру, мову, пісню.
Козак 1.В народі кажуть: «той народ, який забув свої пісні вмирає наполовину, а який забув ще й свою мову – вмирає назавжди, зникає з лиця землі».
Козак 2.Український народ має ніжну співучу душу, любить музику і танці. Козак 3.Пісня – душа народу, правдиве дзеркало його життя і побуту.
Козак 4. В піснях відображається героїчна історія народу, його думи, мрії про щастя.
УМ.Ми вже багато знаємо про слав­них героїв нашої історії - запорозьких козаків. Музика якого характеру більш притаманна історичним козацьким пісням?(Маршова, мужня, щиросердечна, правдива, героїчна, мужня, енергійна, переможна, урочиста, виразна, впевнена, піднесена і т.д.)
-Що таке марш?( музичний твір в енергійному ,чіткому ритмі ,й наближеному до крокування темпі. Мелодія – героїчного характеру. В ній вчуваються мужність та енергійність.
-Які види маршів ви сьогодні прослухали?
-Скільки долей має марш, розмір?(2, розмір довільний)
«Запорізький марш»



Немає коментарів:

Дописати коментар