2. Активізація та інтенсифікація навчальної діяльності
Повноцінні тільки ті знання,
які дитина здобула власною активністю
Песталоцці
Нині, крім запровадження нових прогресивних методик, слід змінити саму
ідеологію навчання й виховання. Головне — навчити дитину вчитися й переконати
її в тому, що вона сама визначає свою долю.
Одним зі шляхів удосконалення змісту, форм, методів і
засобів навчання
є інтенсифікація навчання, що передбачає по-новому структурований зміст,
запровадження сучасних
інформаційних технологій, які зумовлюють формування пізнавальних інтересів,
глибше сприйняття й розуміння теоретичного матеріалу. Традиційні методи навчання замінюються інноваційними,
що передбачають зміну акцентів у навчальній діяльності, спрямованій на
інтелектуальний розвиток учнів за рахунок зменшення частки репродуктивної
діяльності.
Підхід, у якому акцент перенесено на самостійну активну діяльність
учнів, можна назвати «навчанням,
у центрі якого перебуває учень». В основу такого навчального процесу закладено
співробітництво і продуктивне спілкування учнів, спрямоване на спільне
розв'язання проблем, формування здібностей виділяти важливе, ставити цілі,
планувати діяльність, розподіляти функції, відповідальність, критично
міркувати, досягати значимих результатів.
В українській педагогіці такий підхід пов'язано з
використанням проблемного та проектного методів навчання,активізацію
пізнавальної діяльності учнів на уроках у яких навчальну діяльність спрямовано
на успішну роботу в умовах реального суспільства.
Результатом
навчання стає вже не засвоєння знань, вмінь і навичок, а формування основних
компетентностей, які забезпечують успіх практичної діяльності. Важливою ознакою
такого підходу є гуманізм, увага та повага до особистості учня, позитивний
запал, спрямований не лише на навчання, а й на розвиток особистості учня.
Нові підходи до організації навчання створюють сприятливі умови для
формування особистості, для розвитку творчості не тільки учня, а й вчителя.
Необхідно шукати такі форми
проведення уроку, які захопили б, принесли радість і задоволення, активізували пізнавальну діяльність.
Ян Коменський вважав інтерес основою навчання, адже оригінальна форма
пізнання допомагає уникнути одноманітності, сприяє широкому застосуванню
ефективних методів та прийомів засвоєння учнями нових знань та формування в них
творчих здібностей.
З розвитком науки, збільшенням обсягу інформації
актуалізація проблеми продукування інтелектуального багатства суспільства
викликала необхідність інтенсифікації навчального процесу
Під інтенсифікацією навчання ми розуміємо підвищення
продуктивності навчальної праці вчителя і учня в кожну одиницю часу. Для того,
щоб напруженість праці вчителя і учнів залишалася на допустимому рівні, не вела
до перевантаження, не відображалася негативно на їх здоров’ї і щоб в той же час
їх праця була високоефективною, необхідно вибирати оптимальні варіанти
навчання.
Узагальнення результатів наукових досліджень і досвіду
творчих педагогів, вчителів-новаторів дозволяє виділити наступні основні
чинники
інтенсифікації
навчання:
а) підвищення
цілеспрямованості навчання;
б) посилення
мотивації навчання;
в) підвищення
інформативної місткості змісту освіти;
г) застосування активних методів і форм навчання;
д) прискорення темпу навчальних дій;
е) розвиток навичок навчальної праці;
є) використовування комп’ютерів та інших нових технічних засобів.
В процесі навчання в рамках екстенсивного підходу можливості мозку
використовуються лише на 15—20 відсотків. Тому ефективніше використання
можливостей мозку — це найперша передумова інтенсифікації навчального процесу.
Потрібно зважати на низку факторів, які у своїй єдності і взаємозв'язку можуть
забезпечити інтенсивність навчання. Це:
1) організація навчального процесу
на достатньому науковому рівні з погляду розуміння сутності навчання, його
рушійної сили, логіки навчального процесу, методів, форм і типів;
2) забезпечення високого рівня
психолого-педагогічної підготовки вчителя;
3) оптимальність змісту навчального
матеріалу з погляду його доступності щодо вікових та індивідуальних можливостей
школярів;
4) демократизація й гуманізація
організації навчальної діяльності учнів;
5) створення сприятливих
санітарно-гігієнічних умов для навчання (харчування, дотримання вимог
повітряного, світлового, теплового режимів, гігієна розумової праці);
6) володіння вчителем педагогічною
технологією й технікою та психотехнікою й психономікою;
7) забезпечення високого
соціально-економічного статусу вчителя у суспільстві.
Забезпечення інтенсифікації навчання
— проблема досить складна. Вона виходить далеко за межі суто педагогічних
проблем. Але об'єктивні чинники соціально-економічного розвитку роблять її все
більш актуальною.
Немає коментарів:
Дописати коментар