неділя, 26 листопада 2017 р.

 Інтерактивні методи навчання

Метод "6 капелюхів мислення" Едварда де Боно

Метод дозволяє розділити мислення на шість типів, або режимів, кожному з яких відповідає метафоричний кольоровий "капелюх". Такий розподіл дозволяє використовувати кожен режим набагато ефективніше, і весь процес мислення стає більш сфокусованим і стійким.
Картинна галерея
Учитель вивішує на дошці 4-5 картин (фотографій), які містять ознаки основного поняття або явища. Об’єднавши учнів у групи, він пропонує їх представникам через деякий час назвати ознаки поняття, що зображені на картинах. Після завершення роботи у групах представники називають одну ознаку. Вчитель записує їх на дошці.
Місткий кошик
На аркуші паперу діти малюють кошик, на якому пропонується написати терміни (поняття, географічна або історична номенклатура, персоналії та ін.) з вивченої теми. Головне, щоб «кошик» був заповнений доверху. Через певний час учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їх записах. Переможцем виявиться учень, у якого більше за інших записано термінів, тобто в якого найбільш місткий кошик для знань.
Диктант для шпигуна
Цей методичний прийом дозволяє розвивати зорову пам’ять, тренує уважність і відповідальність за кінцевий результат.
Клас поділений на 5-6 команд. Текст диктанту теж ділять на стільки ж частин. Аркуші з текстом прикріпляються до стін якнайдалі від команди, для якої вони призначені. Кожний з членів команди стає «шпигуном». Він підходить до тексту (стільки разів, скільки потрібно), читає його, запам’ятовує, повертається до команди й диктує їм свою частину. Команди змагаються, перемагає та група, яка закінчить роботу раніше й не зробить помилок (або зробить менше за інших).
Рецензія
      Відповідь учня записується на магнітофон (мобільний телефон). Цей запис клас прослуховує ще раз і пише рецензію за планом, який записаний на дошці. План рецензії:
• Повнота відповіді.
• Логіка викладу.
• Наявність (відсутність) фактичних помилок у викладі.
• Мовна грамотність.
• Наявність прикладів.
• Оцінювання відповіді.
    Рецензії можна перевірити вибірково, учитель дає свої коментарі до них.
Сніжна грудка
Як росте сніжна грудка, так і цей методичний прийом залучає до активної роботи все більшу кількість учнів.
Алгоритм цього прийому стисло можна описати так.
      Варіант 1. Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Показує на іншого учня і говорить: «Речення». Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на нього.
Слово – речення – питання до речення – відповідь на це запитання
      Варіант 2. Кожний учень додає до першого речення свій літературний «шедевр», таким чином, щоб утворився безперервний ланцюжок певних граматичних категорій.
Театр «Мім»
Усі учні читають навчальний матеріал за певний проміжок часу, визначений учителем. Клас ділиться на дві команди. Учасники однієї команди мають зобразити будь-яке речення чи абзац (за вибором) пантомімою, а інша команда - здогадатися і пояснити, про що саме йдеться. Потім інша команда відтворює текст, а друга вгадує.
Шерлок Холмс
Учням пропонується швиденько прочитати текст і скласти до нього якнайбільше запитань, не користуючись самим текстом. Питання мають охопити весь матеріал і врахувати найменші дрібниці. Визначається найдовший список питань. Учні дають відповіді на них. Учитель відзначає найбільш активних гравців. 
Бачено – небачено
Робота з вивчення термінів може проводитись і в групах. Учні об’єднуються в декілька команд по п’ять-шість осіб. Учитель вивішує на дошці заздалегідь виготовлений плакат, на якому різними кольорами великим і дрібним (помітним здалеку) шрифтом «уздовж і поперек» написано 15-20 слів (кількість варіюється відповідно до тематики). Після закінчення наперед обумовленого часу (40 с. або 1 хв.) плакат знімається, а команди записують усі слова, що запам’яталися.
Павучки
Для роботи над поняттями можна використовувати невеликі структурно-логічні схеми - «павучки». Слово обводять овалом і до нього підбирають ключові слова, які характеризують ці поняття. Ці слова утворюють «ніжки павучка». «Павучки» використовуються для усної зв’язної мови, характеристики понять.
Діалог Рівина
Робота за методикою Ривіна передбачає читання або вивчення тексту абзацами. Під абзацами слід розуміти частину тексту до 12 рядків, яка має закінчену думку і зміст якої можна передати одним реченням (до 10 слів). Для вивчення абзацу необхідно спочатку з’ясувати його суть.
Сліпий капітан
Учні кожного ряду вибирають собі капітанів, зав’язують очі, і ті, керуючись указівками-підказками тільки свого ряду, виконують завдання:
       витягають квиток із завданням для всього ряду;
       шукають предмет (підручник, таблицю, муляж);
       на дотик відгадують муляж, навчальний посібник, макет і розповідають про нього все, що знають;
      розбирають фразу, записану на дошці, по членах речення;
       вписують правильні відповіді заданих прикладів і т. д.
      Чим більше «сліпих капітанів», тим більш шумно, плутано і весело. Смішна плутанина стимулює прагнення учнів у спокійній обстановці (наприклад, удома) гарненько розібратися в навчальному матеріалі.
Аукціон
     Використовують на етапі узагальнення знань. Учні повторюють якусь властивість, функцію, особливість будови, спосіб життя певного об’єкта. Вони доповнюють один одного, отримуючи якомога більше знань про цей об’єкт. Той, хто назве ознаку останнім, а інші не зможуть доповнити, виграє та отримує відповідно найвищу оцінку.
Бортовий журнал
Це - форма фіксації інформації з допомогою ключових слів, графічних моделей, коротких речень та умовиводів, питань. Частинами «бортового журналу», що задає викладач і які будуть заповнюватися учнями, можуть бути ключові поняття теми, зв’язки, які може встановити учень, важливі питання.
Методи творчого мислення.
 Метод спроб і помилок.
Це найдавніший і найпростіший метод пошуку нових рішень. До нього вдаються при розв’язанні завдань нижчого рівня, де можна перебрати близько двох десятків варіантів. Даний метод полягає в тому, що можна пропонувати будь-які рішення, якими б безглуздими вони не здавалися на перший погляд. Для молодшого школяра цей метод є першою посвятою у самостійну розумову діяльність, першим кроком у творчість. Н-д:
1.     Як зняти з дерева кішку?
2.     Як відучити цуценя гризти взуття?
3.     Як позбутися поганої звички (н-д, гризти нігті)?
4.     Як зробити приміщення групи більш зручним? та ін.
 Мозковий штурм
Це колективний пошук нетрадиційних шляхів розв’язання проблеми. Його використовують при вирішенні більш складних творчих завдань. Наприклад: як написати записку мамі, якщо немає олівця? Пошуковий процес за цим методом має два етапи.
І етап. Група учнів (не більше 10) в бесіді висуває різні пропозиції. На цьому етапі дотримуються таких правил:
1. Висунуті думки і пропозиції не критикуються.
2. Заохочуються вільні асоціації: чим несподіваніші, тим краще.
3. Кількість запропонованих ідей має бути якомога більшою.
4. Висловлювані пропозиції можна комбінувати як завгодно.
ІІ етап. Критики оцінюють результати штурму і вибирають кращі пропозиції.


Прийоми фантазування:
·        інверсія або зроби навпаки – зміни властивість, дію, принцип (н-д, як зміниться казка, якщо Попелюшка стане злою, а її сестри добрими?);
·        збільшення або зменшення об’єкту (н-д, що буде, якщо колобка збільшити у декілька разів?);
·        прискорення чи затримка (н-д, що буде, якщо на Землі перестануть рости рослини?);
·        об’єднання чи роз’єднання (н-д, слон + качка = качон, слокачка тощо);
·        безперервні процеси зробити такими, що перериваються і навпаки (Як зміниться середовище, якщо сонце світитиме постійно, а повітря подаватиметься частинами?);
·        знищення чи відродження властивостей об’єкта (Кощій Безсмертний став смертний);
·        зміна середовища, в якому перебуває об’єкт (н-д, колобок живе на 9 поверсі, як йому втекти?);
·        живий об’єкт наділяється властивостями неживого і навпаки (книга заговорила).
Метод фантастичної проблеми
Н-д: у дитини з’явилося багато мам, зникли всі ліси тощо.
 Біном фантазії
Слово, пов’язане з темою + стороннє слово = об’єднати за допомогою різних граматичних зв’язків.
Н-д, слон + парасолька = парасолька над слоном, слон перед парасолькою, слон під парасолькою тощо. Коли так буває?
 Оксюморон
Визначається слово-тема. До неї добираються прикметники з антонімами. Складаються різні словосполучення та пояснюються. Н-д:ТРОЯНДА
Червона – чорна. Свіжа – зів’яла. Колюча – гладенька.
З найбільш цікавими словосполученнями складається творча розповідь.
 Метод фокальних об’єктів
Суть цього методу – в перенесенні ознак кількох, випадково вибраних об’єктів на розглядуваний. Внаслідок одержуємо незвичайні сполучення. А велика кількість варіантів дає можливість вибору.
Слово з теми: ДЕРЕВО 2 сторонніх слова: СУКНЯ ВАЗА
Ознаки: нарядна висока, гарна скляна, кольорова струнка
На основі поданих слів скласти розповідь про ДЕРЕВО. Н-д: Дерево нарядне – новорічна ялинка. Вона висока і струнка. На ній світяться гірлянди і кольорові іграшки. Ялинка на святі дуже гарна.
Мета методу:- навчити дітей наділяти предмети нетиповими ознаками;
- пропонувати й пояснювати практичне застосування предмета з нетиповими ознаками.
 Морфологічний аналіз
Це цікавий засіб активізації творчого підходу до вирішення різних проблем.
Для визначення можливих варіантів виділяються головні характеристики об’єкта чи проблеми і добираються всі можливі варіанти дій, ознак тощо. Н-д: поєднати між собою знаки «Стоп», «Залізничний шлагбаум» і «Пункт харчування». Це дорожній знак, що означає: біля залізничної дороги є чудове кафе; водій не має права їхати далі, поки не поїсть.
Мета методу:- формування в дітей уміння давати велику кількість різних категорій відповідей у рамках заданої теми;
- створювати умови для оцінки дитиною отриманих ідей;
- учити деталізувати найбільш продуктивні.


 Добре – погано
Даний метод допомагає в будь-якому явищі, об’єкті, якості бачити обидві сторони: позитивну і негативну.
 Емпатія
Суть методу: зробити незнайоме знайомим, а звичне – чужим. В основі такої роботи лежить особистісне ототожнення самого себе з ким або чим-небудь, уміння співпереживати об’єкту в цьому стані.
Мета методу: учити дітей міняти точку зору на звичні об’єкти за допомогою перетворення себе на кого-небудь або що-небудь у проблемній ситуації.
Н-д: ти - ПТАХ. Передай думки, почуття пташки.
 Символічна синектика
Характеризується використанням невербальних знаків: жестів, рухів, геометричних фігур, умовних позначок. Н-д:
  • викладіть птаха з геометричних фігур;
  • зобразіть за допомогою символів пори року;
  • перекажіть казку за схематичними позначками;
  • зобразіть за допомогою пантоміми різні ситуації та ін.
 Метод асоціацій чи каталогу
Полягає у перенесенні властивостей одного предмета, об’єкта чи явища на інший. Н-д: дощ   радість  сміх   салют  подарунки
Смішний дощ – літній, коли діти бігають по калюжах і сміються.
Дощовий салют – кольоровий фонтан.

Дощові подарунки – квіти, гриби та ін.

Немає коментарів:

Дописати коментар