Інтерактивні
методи навчання
Метод "6 капелюхів мислення" Едварда де Боно
Учитель
вивішує на дошці 4-5 картин (фотографій), які містять ознаки основного поняття
або явища. Об’єднавши учнів у групи, він пропонує їх представникам через
деякий час назвати ознаки поняття, що зображені на картинах. Після завершення
роботи у групах представники називають одну ознаку. Вчитель записує їх на
дошці.
Місткий
кошик
Диктант
для шпигуна
Клас поділений на 5-6
команд. Текст диктанту теж ділять на стільки ж частин. Аркуші з текстом
прикріпляються до стін якнайдалі від команди, для якої вони призначені. Кожний
з членів команди стає «шпигуном». Він підходить до тексту (стільки разів,
скільки потрібно), читає його, запам’ятовує, повертається до команди
й диктує їм свою частину. Команди змагаються, перемагає та група, яка закінчить
роботу раніше й не зробить помилок (або зробить менше за інших).
Рецензія
Відповідь учня записується на магнітофон
(мобільний телефон). Цей запис клас прослуховує ще раз і пише рецензію за
планом, який записаний на дошці. План рецензії:
• Логіка викладу.
• Наявність (відсутність)
фактичних помилок у викладі.
• Мовна грамотність.
• Наявність прикладів.
• Оцінювання відповіді.
Рецензії можна перевірити вибірково,
учитель дає свої коментарі до них.
Сніжна
грудка
Як росте сніжна грудка,
так і цей методичний прийом залучає до активної роботи все більшу
кількість учнів.
Алгоритм цього прийому
стисло можна описати так.
•
Варіант 1. Учитель показує на учня і говорить: «Слово!»
Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Показує на іншого учня
і говорить: «Речення». Другий учень складає речення з цим словом.
Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на
нього.
Слово –
речення – питання до речення – відповідь на це запитання
•
Варіант 2. Кожний учень додає до першого речення свій
літературний «шедевр», таким чином, щоб утворився безперервний ланцюжок певних
граматичних категорій.
Театр
«Мім»
Учням
пропонується швиденько прочитати текст і скласти до нього якнайбільше запитань,
не користуючись самим текстом. Питання мають охопити весь матеріал і врахувати
найменші дрібниці. Визначається найдовший список питань. Учні дають відповіді
на них. Учитель відзначає найбільш активних гравців.
Бачено –
небачено
Для
роботи над поняттями можна використовувати невеликі структурно-логічні
схеми - «павучки». Слово обводять овалом і до нього підбирають ключові
слова, які характеризують ці поняття. Ці слова утворюють «ніжки павучка».
«Павучки» використовуються для усної зв’язної мови, характеристики понять.
Робота
за методикою Ривіна передбачає читання або вивчення тексту абзацами. Під
абзацами слід розуміти частину тексту до 12 рядків, яка має закінчену думку і
зміст якої можна передати одним реченням (до 10 слів). Для вивчення абзацу
необхідно спочатку з’ясувати його суть.
Сліпий
капітан
•
витягають квиток із завданням для всього ряду;
•
шукають предмет (підручник, таблицю, муляж);
•
на дотик відгадують муляж, навчальний
посібник, макет і розповідають про нього все, що знають;
•
розбирають
фразу, записану на дошці, по членах речення;
•
вписують правильні відповіді заданих прикладів
і т. д.
•
Чим більше
«сліпих капітанів», тим більш шумно, плутано і весело. Смішна плутанина
стимулює прагнення учнів у спокійній обстановці (наприклад, удома) гарненько
розібратися в навчальному матеріалі.
Бортовий
журнал
Це -
форма фіксації інформації з допомогою ключових слів, графічних моделей,
коротких речень та умовиводів, питань. Частинами «бортового журналу», що задає
викладач і які будуть заповнюватися учнями, можуть бути ключові поняття
теми, зв’язки, які може встановити учень, важливі питання.
Методи творчого мислення.
Метод спроб і помилок.
1. Як зняти з дерева кішку?
2. Як відучити цуценя гризти взуття?
3. Як позбутися поганої звички (н-д,
гризти нігті)?
4. Як зробити приміщення групи більш
зручним? та ін.
Мозковий штурм
Це колективний пошук нетрадиційних шляхів розв’язання
проблеми. Його використовують при вирішенні більш складних творчих завдань.
Наприклад: як написати записку мамі, якщо немає олівця? Пошуковий процес за цим
методом має два етапи.
1.
Висунуті думки і пропозиції не критикуються.
2.
Заохочуються вільні асоціації: чим несподіваніші, тим краще.
3.
Кількість запропонованих ідей має бути якомога більшою.
4.
Висловлювані пропозиції можна комбінувати як завгодно.
ІІ
етап. Критики
оцінюють результати штурму і вибирають кращі пропозиції.
Прийоми фантазування:
·
інверсія
або зроби навпаки – зміни властивість, дію, принцип (н-д, як зміниться казка,
якщо Попелюшка стане злою, а її сестри добрими?);
·
збільшення
або зменшення об’єкту (н-д, що буде, якщо колобка збільшити у декілька разів?);
·
прискорення чи
затримка (н-д, що буде, якщо на Землі перестануть рости рослини?);
·
об’єднання
чи роз’єднання (н-д, слон + качка = качон, слокачка тощо);
·
безперервні
процеси зробити такими, що перериваються і навпаки (Як зміниться середовище,
якщо сонце світитиме постійно, а повітря подаватиметься частинами?);
·
знищення
чи відродження властивостей об’єкта (Кощій Безсмертний став смертний);
·
зміна
середовища, в якому перебуває об’єкт (н-д, колобок живе на 9 поверсі, як йому
втекти?);
·
живий
об’єкт наділяється властивостями неживого і навпаки (книга заговорила).
Метод фантастичної проблеми
Н-д:
у дитини з’явилося багато мам, зникли всі ліси тощо.
Біном фантазії
Слово,
пов’язане з темою + стороннє слово = об’єднати за допомогою різних граматичних
зв’язків.
Н-д, слон +
парасолька = парасолька над слоном, слон перед парасолькою, слон під
парасолькою тощо. Коли так буває?
Оксюморон
Визначається
слово-тема. До неї добираються прикметники з антонімами. Складаються різні
словосполучення та пояснюються. Н-д:ТРОЯНДА
Червона –
чорна. Свіжа –
зів’яла. Колюча –
гладенька.
З найбільш
цікавими словосполученнями складається творча розповідь.
Метод фокальних об’єктів
Суть цього
методу – в перенесенні ознак кількох, випадково вибраних об’єктів на
розглядуваний. Внаслідок одержуємо незвичайні сполучення. А велика кількість
варіантів дає можливість вибору.
Слово з
теми: ДЕРЕВО 2 сторонніх слова: СУКНЯ ВАЗА
Ознаки:
нарядна висока, гарна скляна, кольорова
струнка
На основі
поданих слів скласти розповідь про ДЕРЕВО. Н-д: Дерево нарядне – новорічна
ялинка. Вона висока і струнка. На ній світяться гірлянди і кольорові іграшки.
Ялинка на святі дуже гарна.
Мета методу:- навчити
дітей наділяти предмети нетиповими ознаками;
-
пропонувати й пояснювати практичне застосування предмета з нетиповими ознаками.
Морфологічний аналіз
Для
визначення можливих варіантів виділяються головні характеристики об’єкта чи
проблеми і добираються всі можливі варіанти дій, ознак тощо. Н-д: поєднати між
собою знаки «Стоп», «Залізничний шлагбаум» і «Пункт харчування». Це дорожній
знак, що означає: біля залізничної дороги є чудове кафе; водій не має права
їхати далі, поки не поїсть.
Мета методу:- формування
в дітей уміння давати велику кількість різних категорій відповідей у рамках
заданої теми;
- створювати
умови для оцінки дитиною отриманих ідей;
- учити
деталізувати найбільш продуктивні.
Даний метод
допомагає в будь-якому явищі, об’єкті, якості бачити обидві сторони: позитивну
і негативну.
Емпатія
Суть
методу: зробити незнайоме знайомим, а звичне – чужим. В основі
такої роботи лежить особистісне ототожнення самого себе з ким або чим-небудь,
уміння співпереживати об’єкту в цьому стані.
Мета методу: учити
дітей міняти точку зору на звичні об’єкти за допомогою перетворення себе на
кого-небудь або що-небудь у проблемній ситуації.
Н-д: ти -
ПТАХ. Передай думки, почуття пташки.
Характеризується
використанням невербальних знаків: жестів, рухів, геометричних фігур, умовних
позначок. Н-д:
- викладіть птаха з геометричних
фігур;
- зобразіть за допомогою символів
пори року;
- перекажіть казку за
схематичними позначками;
- зобразіть за допомогою
пантоміми різні ситуації та ін.
Метод асоціацій
чи каталогу
Смішний дощ
– літній, коли діти бігають по калюжах і сміються.
Дощовий
салют – кольоровий фонтан.
Дощові
подарунки – квіти, гриби та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар